Είμαι η Λένα και για πάνω από 17 χρόνια υποστηρίζω ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ταξίδια των ανθρώπων, αυτό της ανάπτυξης των επαγγελματικών τους δεξιοτήτων.
Όλα αυτά τα χρόνια είχα καθημερινές επαφές με επικεφαλής τμημάτων προκειμένου να ανακαλύπτω τις προτεραιότητες τους, να συλλέγω και να αναλύω δεδομένα, να εντοπίζω τις ανάγκες και να σχεδιάζω μαθησιακές λύσεις που υποστήριζαν τους στρατηγικούς στόχους της Επιχείρησης.
Έχω εκτενή εμπειρία στον σχεδιασμό προγραμμάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων. Το πεδίο εξειδίκευσής μου παραμένει η ανάπτυξη δεξιοτήτων που έχουν σαν κύριο χαρακτηριστικό την αλληλεπίδραση των ανθρώπων. Δεξιότητες σε leadership, communication, Performance Management, Customer Experience, Sales, collaboration είναι μερικές από αυτές που κατέχουν το κύριο ενδιαφέρον μου και τη μεγάλη μου πρόκληση καθώς ενέχουν το στοιχείο της αλλαγής των στερεοτύπων και της συμπεριφοράς.
Ήδη από το 2008 χειρίστηκα το project της εισαγωγής e-learning μεθόδου στην εταιρεία που εργαζόμουν. Από τότε, και με την απόκτηση της σχετικής τεχνογνωσίας συνέβαλλα στην ένταξη και άλλων Digital μεθοδολογιών καθώς και τον σχεδιασμό digital learning hub. Οι γνώσεις μου σε digital εργαλεία μου δίνει την δυνατότητα να κινούμαι ευέλικτα και να επιλέγω συνδυασμούς μαθησιακών εργαλείων ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε project.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εργασιακής μου εμπειρίας είχα την ευκαιρία να χειριστώ πολλαπλά έργα ανάπτυξης ηγετικών δεξιοτήτων για τα ανώτερα στελέχη. Ήμουν υπεύθυνη για όλη τη διαδικασία, από τον συν-σχεδιασμό με ξένους και ελληνικούς φορείς έως και την υλοποίησή τους.
Έχω εμπειρία ως εισηγήτρια για πάνω 17 χρόνια. Έχω εκπαιδεύσει στελέχη από όλους τους κλάδους και από διαφορετικά τμήματα του κάθε κλάδου. Το γεγονός ότι έχω απευθυνθεί σε ακροατήρια διαφορετικής κουλτούρας μου έδωσε τη δυνατότητα όχι μόνο να μάθω τις ιδιαιτερότητες τους αλλά και να μπορώ να προσαρμόζω τις μεθόδους και τα εργαλεία μου ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε περιβάλλοντος. Έχω επίσης πιστοποιηθεί σε συστήματα πωλήσεων, customer experience, performance management, ανάλυση ρόλων & συμπεριφορών κ.α.
Μια ξεχωριστή εμπειρία για μένα ήταν το 2011. Η Ελλάδα είχε μπει ήδη σε ύφεση γεγονός που είχε επηρεάσει πολύ την διάθεση των συναδέλφων στην εταιρεία που εργαζόμουν. Με είχε προβληματίσει αρκετά αυτή η κατάσταση και η επιθυμία μου να βοηθήσω τα στελέχη μας γινόταν ολοένα και πιο έντονη. Σε συζητήσεις για αυτό το θέμα με την Διευθύντρια του Τμήματος πήραμε την απόφαση. Θα σχεδίαζα ένα πρόγραμμα διαφορετικό από όλα τα άλλα. Ένα πρόγραμμα που θα είχε στόχο να βοηθήσει τους ανθρώπους μας και θα το παρακολουθούσε όποιος ήθελε (open workshop).
Έτσι και έγινε! Σχεδίασα μια εναλλακτική μαθησιακή εμπειρία, το “life skills”. Χρησιμοποιώντας εργαλεία από τις νευρο-επιστήμες, εστίασα στην ενίσχυση της αυτογνωσίας και τη διεύρυνση της αντίληψής μας έτσι ώστε να μπορέσουμε να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας. Για τα περίπου τέσσερα χρόνια υλοποίησής του ξεπεράσαμε τις 3000 συμμετοχές ενώ τα σχόλια ήταν συγκινητικά. Θυμάμαι να λαμβάνω, μήνες μετά, μηνύματα από συναδέλφους που το παρακολούθησαν και να μου λένε πόσο πολύ τους είχε βοηθήσει σε όλους τους τομείς της ζωής τους. Ήταν πράγματι από τις πιο συγκινητικές στιγμές στην καριέρα μου! Αυτό το «δώρο ζωής» όπως το αποκάλεσαν χαρακτηρίστηκε ως best practice από το περιοδικό HR Professional το 2013.
Ήμουν τεσσάρων χρονών όταν ξεκίνησα το μπαλέτο. Τους πρώτους μήνες είδαν σε εμένα «κάτι», δεν ήξερα τότε τι, και μου πρότειναν να ξεκινήσω την Ακροβατική Γυμναστική, ως μέλος ομαδικού σχήματος τριών αθλητριών. Ήμουν η πιο μικρή σε ηλικία. Ουσιαστικά από εκείνο το σημείο ξεκινά ένας μεγάλος σταθμός για εμένα, ο πρωταθλητισμός και…. μια άλλη ζωή. Η ζωή του αθλητή!
Για τα επόμενα έξι χρόνια η ζωή μου ήταν, το πρωί σχολείο, αμέσως μετά εντατική προπόνηση στη Γυμναστική Ακαδημία και επιστροφή το βράδυ για να διαβάζω τα μαθήματα της επόμενης ημέρας. Η προπονήτριά μας ήταν ο άνθρωπος που μας έμαθε να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας, να νοιαζόμαστε η μία για την άλλη και κάτι άλλο …επιμονή! επίμονή στο στόχο, επιμονή στις υψηλές αποδόσεις, επιμονή στο όραμά μας.
Η ανθεκτικότητά (resilience) δεν άργησε να γίνει κύριο χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς μου μιας και ήταν το «κλειδί» για να ανταπεξέλθω στο απαιτητικό πρόγραμμα αλλά και να διαχειριστώ το άγχος των αγώνων. Μόνον έτσι θα έρχονταν οι νίκες. Πράγματι, το 1980 η τριάδα γινόμαστε Πρωταθλήτριες Ελλάδας και παράλληλα ερχόμαστε έβδομες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ακροβατικής Γυμναστικής στη Βαρσοβία. Ήταν μεγάλη πρόκληση και νίκη εάν σκεφτεί κανείς ότι ήμασταν μια σχετικά νέα ομάδα και αντιμετωπίσαμε μεγαθήρια στο είδος τους.
Δεν καταλάβαινα τότε τι μου πρόσφερε ο πρωταθλητισμός αλλά κοιτάζοντας την μέχρι τώρα διαδρομή μου είναι ξεκάθαρο…..η εστίαση στον στόχο, η σκληρή προσπάθεια, η ανθεκτικότητα, η δέσμευση στο όραμα και η συνεργασία είχαν «φωλιάσει» και ήταν εκεί κάθε φορά που τις χρειαζόμουν
Το 1995 φτάνω στο Παρίσι για τις μεταπτυχιακές μου σπουδές με προσανατολισμό στις επιστήμες των «ΨΥ» και πιο συγκεκριμένα της Ψυχανάλυσης. Μέντορας και υπεύθυνη της μεταπτυχιακής μου εργασίας ήταν η ψυχαναλύτρια Elisabeth Roudinesco. Η Roudinesco δεν ήταν μόνο μια διάσημη καθηγήτρια, ήταν αυτή που μου έμαθε να σκέφτομαι διαφορετικά και να βλέπω τις μη εμφανείς όψεις των πραγμάτων. Με παρότρυνε να μετακινηθώ από την «πειθαρχημένη» αντίληψη που είχα μέχρι τότε σε μια κατανόηση της πραγματικότητας και των ανθρώπων πιο διευρυμένη, πιο ολιστική, χωρίς στεγανά και στερεότυπα. Η επαφή με την ψυχανάλυση με έκανε να κατανοήσω πώς ο τρόπος σκέψης μας (mindset) ευθύνεται για αυτό που είμαστε και κάνουμε. Σε αυτό το σημείο επικεντρώθηκα αργότερα όταν μπήκα στο χώρο των επιχειρήσεων. Είχα καταλάβει ότι το mindest ήταν η βασιλική οδός για την κατάκτηση οποιασδήποτε δεξιότητας. Το 1996 ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές ενώ η εργασία μου (essay) συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο της Roudinesco, «Dictionnaire de la Psychanalyse», Paris 1997.
Το ενδιαφέρον μου για τον χώρο των «ΨΥ» παρέμεινε έντονο και κατά την επιστροφή μου στην Ελλάδα. Συνέχισα τις σπουδές μου και απέκτησα διδακτορικό δίπλωμα το 2002 με αντικείμενο τις μεθοδολογίες της Ψυχανάλυσης, Ψυχιατρικής και Ψυχολογίας. Μέντορας μου σε αυτόν τον σταθμό ήταν ο Θανάσης Τζαβάρας γνωστός στην Ελλάδα τόσο για την συμβολή του στην επιστημονική εξέλιξη της ψυχανάλυσης όσο και ως Ψυχαναλυτής. Πέρα από τις γνώσεις και τα εργαλεία που απέκτησα κατά τη διάρκεια της διατριβής μου η καθοδήγηση του Θανάση ήταν μοναδική εμπειρία. Επαναστατικός και ανατρεπτικός καθώς ήταν μου έδειξε πώς μαθαίνουν οι άνθρωποι και πώς αλλάζουν αντιλήψεις. Είχα την ευκαιρία μάλιστα να τα εφαρμόζω αφού κατά τη διάρκεια των διδακτορικών μου σπουδών συμμετείχα ως εισηγήτρια σε προπτυχιακά μαθήματα εισαγωγής στην ψυχολογία.
Όταν μετά από χρόνια μπήκα στον χώρο των επιχειρήσεων και στις αίθουσες εκπαίδευσης πολλοί θεωρούσαν ότι έχω ένα «φυσικό» ταλέντο να επηρεάζω τους εκπαιδευόμενους. Δεν ήταν «φυσικό» ταλέντο αλλά όλα τα εργαλεία που έμαθα από τον Θανάση!
Όλη αυτή η διαδρομή μου πρόσφερε εξειδίκευση, δεξιότητες και γνώση.
Βαθιά γνώση της αγοράς, κατάλληλες μεθόδους για να αντιλαμβάνομαι τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων (στελέχη-επαγγελματίες-επιχειρήσεις), τεχνογνωσία και εργαλεία για την ανάπτυξη των ανθρώπων και επιχειρήσεων.
Αυτή η εμπειρία μπορεί πλέον να γίνει συνοδοιπόρος στο δικό σου ταξίδι και να αποτελέσει ασφαλιστική δικλείδα για την δική σου επιτυχία !